woensdag 24 februari 2010

Wired!


Na het boek heeft nu ook het magazine de eerste stap genomen richting digitalisering. Het Amerikaanse magazine Wired heeft in samenwerking met Adobe een conceptversie ontwikkeld van een digitale uitgave van het blad. Lezen en kijken wordt ingeruild voor aanraken, draaien, afspelen, bewerken en doorsturen. Interactie is wat we willen. En interactie krijgen we.

De conceptversie is ontwikkeld voor diverse ondersteunende apparaten, voornamelijk in Flash. Helaas heeft het vernieuwende kindje van Apple, de iPad, nog geen mogelijkheden om deze belevenis weer te geven. De iPad ondersteunt namelijk (nog) geen Flash…

Het magazine avontuur biedt niet alleen revolutionaire mogelijkheden voor de lezers, maar ook voor adverteerders. Een merk of product kan nu namelijk van binnen tot buiten beleefd worden door de deelnemer. De ideale combinatie van print en digitale speelruimte.
Het is nu alleen nog wachten op uitgevers en adverteerders die als eerste de stap durven te zetten om te investeren in dit digitale magazine.

We love technology en we omarmen dan ook de digitale lectuur. Maar vergeten doen we de papieren versie zeker niet. Want we lezen toch ook graag een lekker magazine of boek tijdens het badderen. Met de elektronische versie is dit nog net iets te tricky.

dinsdag 23 februari 2010

New Spice


Een erg leuke commercial van het welbekende very Old Spice. Niet alleen zeer vermakelijk, maar ook zeer tactisch gebracht. Het typische mannenproduct richt zich met zijn communicatie nu op de vrouw. Een zet die de dikke laag stof op het merk met een klap wegveegt. Met toch een übermannelijke en sexy insteek wordt zij getriggerd. Want zij doet immers de boodschappen...

Een dergelijke manmercial kan natuurlijk in verkeerde aarde vallen bij de man. Een juiste toon en insteek zijn daarom van levensbelang voor een merk. Wanneer deze tactiek goed toegepast wordt, heeft een merk de twee vliegen in één manmercial-klap.

donderdag 18 februari 2010

Vrouwelijke archetypes

Een pak inlegkruisjes, een pot muurverf en een paar witte sportsokken met antislip in één boodschappentas. De beweegredenen van de vrouw als consument zijn onvoorspelbaar en moeilijk te doorgronden. Senta heeft echter een interessante poging gewaagd en een onderzoek uitgevoerd onder de Nederlandse vrouw. Het resultaat: Er zijn zeven verschillende archetypes te benoemen die in iedere vrouw actief zijn.

De types zijn:
- Huiselijk Klassiek
- Puur Naturel
- Gedreven Glamour
- Passievol Bohémien
- Expressief Stoer
- Zakelijk Chique
- Energiek Romantisch.

Ieder type is te karakteriseren, heeft andere merkvoorkeuren, andere waarden, een ander winkelgedrag en mediagebruik. Het Gedreven Glamour type laat zich bijvoorbeeld kennen als een echte shopaholic, Het Passievol Bohémien type als een bewuste online aankoper en het Puur Naturel type is eerder aangetrokken tot de grotere winkelketens.

Senta laat ook zien dat er in iedere vrouw minimaal drie archetypes van de zeven te vinden zijn. Deze conclusie verklaart de onvoorspelbaarheid en voorkeurswisselingen waardoor de vrouw vaak een lastige doelgroep is om effectief te bereiken. Senta claimt dat, afhankelijk van haar stemming en bezigheden, de types overvloeien van de een naar de ander. Van Expressief Stoer zonder pardon naar Huiselijk Klassiek. De kansen met deze kennis zitten hem in het raken van de juiste combinaties.
De focus in het onderzoek ligt op vrijetijdsbesteding, stijliconen, fashion, beauty, food, telefonie, financiën, kleurvoorkeur, zintuiglijke voorkeur en mediagebruik. Het geeft merken die vooral inspelen op beleving, klantbinding en emotie nog beter de mogelijkheid om hun aanbod beter af te stemmen op de voorkeuren van de Nederlandse vrouw.

maandag 15 februari 2010

Website-trends voor 2010

Een nieuw jaar, nieuwe kansen. 2010 is van start gegaan en dat is een mooi moment om eens te bekijken waar en vooral hoe we dit jaar een mooi plekje kunnen veroveren in de digitale wereld. Website Marketing NOW laat ons de website-trends voor 2010 zien.

BadgesFlickr, Facebook, blogs en Twitter krijgen een prominente plek binnen websites. Via badges kun je linken, volgen en doorsturen.

Praktische malaise
De economie ligt nog steeds op zijn gat. Dit betekent een praktische en heldere aanpak voor bedrijven als het gaat om het bouwen van websites. Efficiëntie wordt het sleutelwoord.

De kracht van blogs
Blogs zijn nog steeds een krachtige en makkelijke manier om van je te laten horen. Verwacht dit jaar meer blogs, zowel in tekst als beeld.

Digitale integratieDe sociale netwerken zijn booming en dit is terug te zien in websites dit jaar. De grens tussen website en sociale netwerken vervaagd. Skittles heeft dit al goed begrepen.

Mobiel, mobiel, mobiel
Meer dan 50 miljoen mensen knallen het wereldwijde web op via hun ‘mobile device’ en dit aantal groeit stevig door. Zorg dus dat je website qua opmaak mobiel-vriendelijk is.

Interactiviteit
Interactie op websites wordt steeds belangrijker. Zorg dat je niet achterblijft op het gebied van forums, Q&A, surveys, polls, prijsvragen, comments, corwdsourcing, etc.

Videoveral
Met de immense opkomst van YouTube en andere soortgelijke websites is de video niet meer weg te denken. Zorg dat je je viral video klaar hebt staan om verspreid te worden.

DesignHet uiterlijk van websites gaat er dit jaar stevig op vooruit. Huur een pro in en val op een unieke manier op tussen de vele doe-het-zelf Ikea bouwpakketten.

Personifieer
Geef mensen de mogelijkheid om een stukje van zichzelf kwijt te kunnen. Denk aan het ontwerpen van je eigen T-shirts, eigen schoenen, etc.

GROOTPak het groots aan. Grote koppen, grote beelden, groot lettertype. Val op en haal mensen over om deel te nemen aan jouw digitale wereld.

Ga heen en ontwikkel!